Ludmiła 651 004 "Elisabeta Rizea" DB prowadzi pierwszą połowę składu z cementowni RomCim Romania na stację Medgidia i właśnie przejeżdża po moście nad Kanałem Dunaj–Morze Czarne (64,2 km).
Kilka godzin wcześniej miałem okazję jechać pociągiem z Bukaresztu do Medgidy. Przejeżdżając przez most nad kanałem w okolicy miasta Cernavodă (44.315391, 28.043763) widok głębokiego wykopu zrobił na mnie wrażenie ale historia jego postania zdecydowanie bardziej...
A teraz kilka ciekawostek o kanale:
Kanał budowano w latach1949–1953 oraz 1973–1987. Do pracy przymusowej zmuszono około miliona rumuńskich więźniów a ok. 200 tys. osób zmarło w wyniku ciężkich warunków pracy (choroby , głodowe racje żywnościowe). Przy budowie kanału zostało przemieszczone 381 mln m³ ziemi, więcej niż przy budowie Kanału Sueskiego o 25 mln m³, a o 140 mln m³ więcej niż Kanału Panamskiego, 5 mln m³ betonu zużyto do budowy śluz i umocnienia brzegów kanału. Szacuje się, że koszt budowy kanału wyniósł około 2 mld dolarów, który miał się zwrócić w ciągu 50 lat. Jednak roczny dochód generowany przez kanał w roku 2005 wyniósł nieco ponad 3 mln euro, co oznacza, że kanał nie będzie rentowny przez co najmniej 500 lat.
Dodano: 18.08.2025 23:33
|