Nieco zmęczony życiem pociąg serii 1972 Stock w obsłudze popołudniowego kursu Bakerloo Line w kierunku Stonebridge Park wjeżdża na stację Lambeth North.
Zespoły trakcyjne tego typu produkowane były (jak sama nazwa wskazuje) w latach 1972 - 1974 w fabryce Metro-Cammell w Birmingham w dwóch odmianach różniących się nieco wystrojem wnętrza. Ich początkowym zadaniem było zastąpienie kursujących na Northern Line jednostek o przedwojennym rodowodzie. Ponadto, w 1979 roku podjęły pracę na wówczas świeżo otwartej linii Jubilee. Nie zabawiły tam jednak zbyt długo, gdyż już po ośmiu latach całkowicie ustąpiły miejsca nowo dostarczanym pociągom typu 1983 Stock. Wycofane stamtąd składy z 1972 roku przenoszono stopniowo do obsługi Bakerloo Line, choć ich przygoda z tą trasą rozpoczęła się nieco wcześniej. Pod koniec lat 70-tych część pociągów tego typu została przeniesiona na Bakerloo ze wspomnianej na początku opisu linii Northern w celu wyparcia starzejących się powoli jednostek serii 1959 Stock. Eksploatację 1972 Stock w ich pierwotnym miejscu stacjonowania zakończono w 1999 roku. Od tego czasu linia, na której wykonano zdjęcie jest ostatnim obszarem pracy tych składów. Ponadto, jest to jedyny kursujący po niej typ taboru. Wszystkie obecnie czynne pociągi z 1972 roku przeszły w swoim "życiu" dwie modernizację obejmujące głównie przestrzeń pasażerską. Pierwszą przeprowadzano w latach 1991 - 1995 w zakładach Tickford, znanych głównie z... tuningu i testowania samochodów. Z tamtejszych bram wyjeżdżały między innymi Fordy Capri dostosowane do osiągania prędkości 140 mil na godzinę. Druga modyfikacja 1972 Stock miała miejsce w latach 2016 - 2018 w zarządzanych bezpośrednio przez londyńskie metro Acton Works. Na sam koniec tego przydługiego już opisu "ezetów" warto wspomnieć, że w chwili obecnej są to najstarsze pociągi pasażerskie kursujące w planowym ruchu w całym Zjednoczonym Królestwie. Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby miały zostać w najbliższym czasie zdetronizowane. Ich następca (składy z rodziny Siemens Inspiro, znanej choćby z jedynej w naszym kraju sieci kolei podziemnej) został już wprawdzie wyłoniony, jednak w obecnej sytuacji finansowej zarządcy transportu publicznego w Londynie mówi się o końcu eksploatacji najstarszych pociągów dopiero pod koniec przyszłej dekady, lub wręcz na początku lat 40-stych naszego wieku. Priorytetowo wycofane mają zostać jednostki serii 1973 Stock obsługujące Piccadilly Line kursującą do lotniska Heahtrow. Tam wymiana taboru ma się rozpocząć już w przyszłym roku.
Jeżeli czytający nie usnęli podczas dotychczasowej lektury pozwolę sobie wspomnieć jeszcze parę słow o samej Bakerloo Line. Została ona otwarta 10 marca 1906 roku. Trasa biegła wówczas od uwiecznionej na fotografii stacji Lambeth North do Baker Street położonej na skraju dzielnicy Marylebone, a znanej przede wszystkim jako miejsce zamieszkania Sherlocka Holmesa ;). Pięć miesięcy po otwarciu linię przedłużono na południe do krańca Elephant & Castle, zaś swój obecny kształt uzyskała w 1917 roku wraz z uruchomieniem północnej końcowej stacji Harrow & Wealdstone. Aktualnie Bakerloo liczy nieco ponad 23km długości oraz 25 stacji, z których 15 położonych jest pod ziemią. Jest to jedna z tzw. deep-level tubes. Poza odcinkami naziemnymi położona na głębokości około 25 metrów, z osobnymi tunelami dla każdego toru. To właśnie od kształtu tych tuneli, sprawiających wrażenie "wyciętych" idealnie pod kształt przysadzistych, kursujących weń pociągów wzięła się zwyczajowa nazwa londyńskiej kolei podziemnej - "the tube". Samo "Bakerloo" początkowo również było kolokwializmem - oficjalna nazwa linii po otwarciu brzmiała "Baker Street and Waterloo Railway". Wśród mieszkańców brytyjskiej stolicy skrócona wersja przyjęła się jednak tak szeroko, że już w lipcu 1906 roku stała się obowiązującą "z urzędu". Na ten moment obsługę w ciągu dnia zapewniają 32 zespoły trakcyjne, zaś takt pomiędzy pociągami w godzinach szczytu wynosi 4 minuty.
Mam tylko nadzieję, że zdjęcie i opis nie odbiegają za bardzo od nurtu przewodniego galerii. W końcu metro to też kolej, prawda? ;)
Dodano: 28.08.2024 20:10
|