ET42-002
ET42-002
2   1302   2  
marian 21.03.2012 | Zduńska Wola - Karsznice
Czapajew pod karsznicką szopą w pierwszy dzień wiosny. Po podanym linkiem szkic karsznickiej lokomotywowni : http://dodajfotke.pl/images/98w2edfc.png .
"Krótko mówiąc, projektantami nowej parowozowni byli młodzi polscy inżynierowie, którzy zamiast typowej, jak na tamte czasy, parowozowni wachlarzowej postanowili zastosować nowoczesne rozwiązania (Kotlarz 2008). Wybudowano ogromną halę czołową (naprawnia) z 12 kanałami naprawczymi oraz 7 hal ułożonych schodkowo, gdzie łączyły się one ze sobą w połowie długości i przeznaczone były do napraw bieżących i przeglądowych. Była to pierwsza parowozownia tego typu powstała w Polsce i jedna z najnowocześniejszych w Europie. Parowozownię oddawano etapami. Już w 1933 gotowe były 3 spośród 12 hal „naprawni”. W tym samym roku karsznicka parowozownia otrzymała status jednostki III klasy (parowozownia pomocnicza) i przydzielono jej pierwsze parowozy. Już po trzech latach zyskała ona kategorię parowozowni głównej I klasy, a pierwszej naprawy średniej dokonano w Karsznicach 12 XII 1938 roku. Wraz z ze zmianą klasy parowozowni zwiększyła się liczba zadań, jakie miała ona wypełniać. Wiązało się to również ze zwiększeniem zatrudniania i skompletowaniem załogi. Do Karsznic ściągnięto drużyny kolejarskie z parowozowni z całej Polski, z takich zakątków jak: Nowy Sącz, Iława, czy Gniezno, a nawet z parowozowni z ówczesnych kresów wschodnich: z Sarn, Równego i Nowogródka (Śmiałowskie 1993).

Podstawowym zadaniem karsznickiej parowozowni w latach 30 XX wieku była obsługa pociągów na odcinku Tarnowskie Góry - Kapuścisko Tranzytowe. W tym okresie na terenie zakładu wybudowano również własną elektrownię, kotłownię i nową nastawnię. W czasie II wojny światowej Niemcy wybudowali na potrzeby parowozowni nowe ujęcie wody w Bielawie, przebudowali układ torów, zbudowali górkę rozrządową, magazyny olejowe, trzy hale schodkowe (dziś wagonownia) oraz dźwig portalowy i szereg budynków dodatkowych.
W okresie powojennym parowozownia karsznicka została główną jednostką tego typu obsługującą większość pociągów towarowych na magistrali węglowej. Spowodowane było to tym, że Niemcy rozbudowywali węzeł karsznicki, a sam zakład i stacja nie uległy większym zniszczeniom wojennym tak, jak miało to miejsce choćby w Bydgoszczy Wschód.

Wydarzeniem, które przesądziło ostatecznie o losach parowozowni w Karsznicach, była elektryfikacja „węglówki” rozpoczęta w 1965 roku. Już siedem lat później wygaszony został ostatni parowóz, a do 1979 prowadzono naprawy średnie na zlecenie innych parowozowni. Od momentu elektryfikacji rozpoczął się nowy okres w rozwoju Zakładu Taboru w Karsznicach. Rozpoczęto kompletowanie nowego taboru elektrycznego, którego stan w 1970 roku osiągnął już 100 lokomotyw ET-21 stawiając karsznicki zakład jako największy w Polsce po względem obsługi ruchu towarowego.

Następstwem szybkiego rozwoju lokomotywowni była decyzja Ministra Komunikacji nr 30 z dnia 20 II 1976, nadająca lokomotywowni Karsznice status jednostki ponadklasowej. Do tej grupy zaliczano lokomotywownie, które zatrudniały ponad 800 pracowników (Śmiałowski 1993). Wymiana taboru z parowego na elektryczny wymusiła na zarządzie Zakładu Taboru modernizację hal dawnej parowozowni, w wyniku której powołano w 1981 roku Oddział Napraw Rewizyjnych Elektrowozów, a od 1985 Oddział Napraw Okresowych Lokomotyw Elektrycznych. Zatrudnienie w tym okresie osiągnęło największą wielkość 995 osób, co było osiągnięciem, którego nie pobiła żadna inna lokomotywownia na sieci PKP
(Świat Kolei 2008)."

Koniec pięknej historii bo po '89 to już każdy wie co się na kolei działo co obrazuje dobrze powyższy obrazek ;)

Taki mały wycinek z mojej pracy mgr-skiej dla żądnych dodatkowej wiedzy ;)

Dodano: 09.07.2012 12:06

Inne w Kategorii ET42
Komentarze
EP09-046 10.07.2012 15:48
Z tymi poręczami przy lampach wygląda jak srogi dozorca gotowy pogonić każdego, kto spróbuje wkroczyć nieproszony na jego teren ;)
Jaco 19.02.2016 21:49
Bardzo szybko przeskoczyłeś z roku 1989 do 2012... W latach 90 Karsznice miały jeszcze "wiele do powiedzenia" choćby swoimi ET21, ET22, czy ET42, a także na przełomie lat 80/90 maszynami SM41.
Tagi
ET42ET42-002CzapajewrusekD29-131szopalokomotywowniamagistrala_węglowawęglówkaKarszniceZduńska_Wola_KarszniceZduńska_Wolawiosnałódzkie
Exif
Make: SAMSUNG
Model: SAMSUNG ES10 / VLUU ES10 / SAMSUNG ES11
Exposure time: 1/500 sec(s)
Aperture value: F/4.4
ISO speed: 80
Date created: 21.03.2012 15:09:28
Focal length: 15.3mm

RSS Feed: ET42-002 (Komentarzy)