S200-302, S200-303
S200-302, S200-303
8   2665   6  
Maciej Mikołajczak 17.06.2014 | Lubawka
STK wraca z próżnymi wagonami z Czech do Wałbrzycha przez dawną stację w Lubawce. W tle fragment masywu Gór Kruczych składający się z kilku szczytów, przez które przebiega polsko - czeska granica.

Widoczny po lewej ciąg budynków to dawne magazyny przesyłowe, które niestety od lat nie są wykorzystywane. Między nimi są części zaadaptowane jako mieszkalne, reszta zaś popada w coraz to większą ruinę stając się miejscem codziennych schadzek i alkoholowych libacji miejscowej młodzieży. Przetarg na ich wyburzenie podpisano rok temu, jednak jeszcze dalej stoją.

Wprawne oko dostrzeże też koło magazynów ramię dużego dźwigu stacyjnego, który do dzisiaj tutaj stoi i jakimś cudem IZ Wałbrzych go nie pociął na złom tak jak kiedyś to zrobiono z poniemieckimi bramkami sieci trakcyjnej, semaforami itp. Podobny obiekt można ujrzeć na stacji w Kowarach, jednak dużo mniejszy i lżejszy, zapewne też niegdyś o znacznie mniejszym udźwigu niż ten lubawski.

Na pierwszym planie widać nowy słupek kilometrażowy, jeden z kilkunastu które PLK musiała dostawić kilka miesięcy temu po kontrolach UTK. W tle za składem widać zaś komin dawnej poniemieckiej fabryki mebli z której niestety pozostały już tylko ruiny.

Dodano: 17.09.2014 23:09

Inne w Kategorii S200
Komentarze
Drago 18.09.2014 02:14
Uwielbiam właśnie klimat tych małych fabryk, których jest na prawdę dużo kierując się w strone gór.
Maciej Mikołajczak 18.09.2014 09:08
Co ciekawe bocznica do składnicy drewna (notabene wykorzystywana do 2010 roku włącznie) prowadzi tuż obok tej fabryki i z tego co zauważyłem była wspólna dla obu obiektów i były one jakoś ze sobą powiązane (w końcu jeden surowiec). Jak wpadniecie ze mną tutaj na foty to Wam to pokażę :)

Generalnie cały region był mocno uprzemysłowiony - wiele kominów i pustych hal zakładowych, kopalni etc. stoi tutaj odłogiem do dzisiaj, również silnie rozwinięta kolej świadczy o ówczesnym dużym uprzemysłowieniu regionu - z KG odchodzą aż 4 linie kolejowe (w tym dwutorowe) i jedna łącznica, a więc jest stacją o pięciu kierunkach! Do tego trzeba doliczyć sporą ilość różnych bocznic, praktycznie na każdej stacji i stacyjce po drodze jakieś mijanki, rampy, place ładunkowe, magazyny itp. no a do 1945 wszystko było zelektryfikowane z wyjątkiem prywatnej Kolejki Doliny Zadrny, czyli linii 330 (KG - Okrzeszyn).

Z tej stacji odchodziła jeszcze jedna bocznica do zakładu materiałów budowlanych (obecnie Gambit), niestety została rozebrana, ale ślady po niej jeszcze tu i ówdzie można znaleźć.
Drago 18.09.2014 11:28
Słuchaj wystarczy zajechac w takie miejsca jak Walbrzych i okolice a także jak sie jedzie na Nową Rudę Przez Walim, Rzeczke, ez tam jest tego trochę. Na prawde wszystko to jest ciekawą historią. Jakby tak się chciał zaglębic we wszystkie te male fabryczki to było by co zwiedzać czytac i opisywac.
Maciej Mikołajczak 18.09.2014 11:35
To też trzeba to uczynić :) Mam trochę pomysłów jak wykorzystać te obiekty jako motywy w zdjęciach, ale wszystko musi czekać aż do mojego wyjazdu. Na razie czekam na dzień wolnego i jak pogoda dopisze ruszam na foty w kierunku Jelcza :)
Maciej Mikołajczak 19.09.2014 06:29
Coś jest nie tak z galerią, drugi raz wklejałem poprawnie linki i jakiś syf przy każdym z nich się zrobił. Ktoś wie czemu?
daavith 19.09.2014 07:43
do takich linków zalecam używać stron typu tnij.org
niestety system sobie nie radzi z przecinkami w linkach i tam je ucina.
Maciej Mikołajczak 19.09.2014 07:55
Ok no to jedziem jeszcze raz z tym koksem :D Administrację zaś proszę o usunięcie dwóch zbędnych wcześniejszych postów :)

@Rafalski no bezdrucie teraz, ale kilkadziesiąt lat temu to tutaj właśnie rodziła się kolej elektryczna ;) Zdjęcie unikat to potwierdzające -> http://tnij.org/0ijyyfw Tutaj zaś znacznie młodsze, już bez druta i na spalinie, choć poniemieckie bramki trakcji jeszcze stały -> http://tnij.org/q0vb6b2 Choć przyznam szczerze że lubię ten klimat bezdrucia i spaliny najbardziej, może dlatego że się wśród tego wychowałem i dorastałem właśnie na tym, a nie na jakichś EU czy EN.

@EP07drago tutaj zdjęcie tej fabryki mebli o której Ci mówiłem i której komin widać na zdjęciu, datowane na lata 1905 - 1909 -> http://tnij.org/o6ylp0h
janiezbedny 20.09.2014 11:10
Całkiem "zgrabne" foto. +
Tagi
S200S200-302S200-303LubawkaD29-299662019
Mapa

RSS Feed: S200-302, S200-303 (Komentarzy)